Abstract
Objectives
In ankylosing spondylitis (AS) patients, cardiac and vascular involvement may manifest as atherosclerosis and coronary artery disease. Systemic inflammation, oxidative stress, increased low-density lipoprotein (LDL) cholesterol and decreased high-density lipoprotein (HDL) cholesterol constitute a significant risk for atherosclerosis. This study investigated the relationship between carotid intima–media thickness (CIMT), LDL/HDL ratio, total oxidant status (TOS; an indicator of oxidative stress) and ischemic modified albumin (IMA; an ischemic marker in AS patients).
Patients and methods
Sixty AS patients were diagnosed using the Modified New York Criteria; 54 age- and gender-matched participants were included as controls. CIMT, LDL/HDL ratio, TOS and IMA were measured using the most appropriate methods.
Results
IMA was higher in AS patients compared to controls (p < 0.0001). TOS was also increased in AS patients (p = 0.005); as was CIMT (p < 0.0001). The LDL/HDL ratio was also greater in AS patients compared to controls (p = 0.047). A positive correlation was found between CIMT and LDL/HDL ratio among AS patients.
Conclusion
Elevated CIMT, IMA and TOS levels suggest an increased risk of atherosclerotic heart disease in AS patients. The LDL/HDL ratio was higher in AS patients compared to controls, and there was a correlation between LDL/HDL ratio and CIMT, albeit statistically weak. Therefore, the LDL/HDL ratio is not a reliable marker to predict atherosclerotic heart disease in AS patients.
Zusammenfassung
Ziel
Bei Patienten mit Spondylitis ankylosans (AS) kann sich eine kardiale und vaskuläre Beteiligung als Atherosklerose und koronare Herzkrankheit (KHK) manifestieren. Systemische Entzündung, oxidativer Stress, erhöhtes Low-Density-Lipoprotein(LDL)-Cholesterin und vermindertes High-Density-Lipoprotein(HDL)-Cholesterin stellen ein signifikantes Risiko für Atherosklerose dar. In der vorliegenden Studie wird die Beziehung zwischen Karotis-Intima-Media-Dicke (CIMT), LDL-HDL-Quotient, totalem oxidativem Status (TOS, Indikator für oxidativen Stress) und ischämiemodifiziertem Albumin (IMA, Ischämiemarker bei AS-Patienten) untersucht.
Patienten und Methoden
Anhand der Modified New York Criteria erfolgte die Diagnosestellung bei 60 AS-Patienten; Kontrollen waren 54 in Alter und Geschlecht entsprechende Personen. CIMT, LDL/HDL-Quotient, TOS und IMA wurden mit den am besten geeigneten Methoden ermittelt.
Ergebnisse
IMA war bei AS-Patienten höher als bei den Kontrollen (p < 0,0001). Auch TOS war bei AS-Patienten erhöht (p = 0,005) sowie CIMT (p < 0,0001). Der LDL/HDL-Quotient war bei AS-Patienten ebenfalls größer als bei den Kontrollen (p = 0,047). Es fand sich eine positive Korrelation zwischen CIMT und LDL/HDL-Quotient bei AS-Patienten.
Schlussfolgerung
Erhöhte Werte für CIMT, IMA und TOS sprechen für ein erhöhtes Risiko einer KHK bei AS-Patienten. Der LDL/HDL-Quotient war bei AS-Patienten höher als bei den Kontrollen, und es bestand eine – allerdings schwache – Korrelation zwischen dem LDL/HDL-Quotienten und CIMT. Folglich ist der LDL/HDL-Quotient kein reliabler Marker zur Vorhersage einer KHK bei AS-Patienten.
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A. Kucuk, A. Ugur Uslu, A. Icli, E. Cure, S. Arslan, K. Turkmen, A. Toker and M. Kayrak state that there are no conflicts of interest.
The Ethics Committee for Clinical Research of Necmettin Erbakan University Faculty of Medicine approved the present study.
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U. Müller-Ladner, Bad Nauheim
U. Lange, Bad Nauheim
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Kucuk, A., Uğur Uslu, A., Icli, A. et al. The LDL/HDL ratio and atherosclerosis in ankylosing spondylitis. Z Rheumatol 76, 58–63 (2017). https://doi.org/10.1007/s00393-016-0092-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-016-0092-4